29 apr. 2011

Missing SHX font och References dialoger

I de senare versionerna av AutoCAD och AutoCAD LT har vi fått dialogrutor som dyker upp om det saknas en font (Missing SHX Files) eller vi tappat en koppling till externa referenser (References - Unsolved Reference Files).

Dessa rutor ger er möjlighet att välja/peka på en font eller extern referens redan vid uppstart av filen. Välj då Specify a replaycement for each SHX file (ersätt saknad font med en ny) eller Update the location of the reference files (Peka om sökvägen till referensen som saknas).

För er som inte vill ha upp dessa dialogrutor, välj att klicka i bockrutan längst ner i respektive ruta och välj sedan Ignore för att gå vidare och öppna ritningen.


Tänd upp dialogrutorna via Options - System.
Klicka på knappen Hidden Messages Settings och klicka i bockrutorna.
Nästa gång du öppnar en fil som saknar font eller referens kommer dialogrutorna upp igen.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vet du vad jag gör jag om jag av misstag stängt av "Large number of scale lists..." dialogen och den inte dyker upp i Hidden Messages Settings?

    mvh

    Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patrik.
      Tack för din fråga.
      Jag har lyft fram denna information igen på min blogg och där också svarat på din fråga.

      Visas den inte i Hidden Message Settings så testa att kör en Repair eller Reinstall på din AutoCAD.

      Radera
  2. Hej!

    Jag får också upp dessa felmeddelanden. Hur åtgärdar jag dessa? MIn kollage som öppnar samma fil ur samma mapp i bårt nätverk har inte samma problem som jag med saknad text på ritningarna.

    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,
      Om det är Missing Font du får upp så kan det bero på att du saknar textfonter i din Windows eller att din kollega har andra CADprogram installerade som har andra fonter.

      Om du öppnar en ritning med denna varning, går in i TextStyle (ST + Enter) har du någon Style med font och frågetecken under FontName då?

      Maila mig gärna på asl@nticad.se om det inte hjälper dig vidare så ska jag undersöka saken närmare.

      mvh
      Ann-Sofie Lundström

      Radera